donderdag 13 september 2012

Umami!


Umami is het Japanse woord voor ‘mmm, lekker!’ Sommige smaakgeleerden vinden dat ‘umami’ een echte smaak is. Andere vinden umami meer een soort gevoel, net als warm, koud of pittig. Umami zit in producten die andere producten een meer uitgesproken smaak geven. Je zou het een soort smaakversterker kunnen nomen. Voorbeelden hiervan zijn: Japanse zoute sojasaus, koffie, lavas (maggiplant), citroen, zout, suiker of zeewier. Als je wat citroensap over aardbeien sprenkelt, proef je ineens veel meer aardbei en als je een plakje tomaat met een beetje suiker bestrooid, wordt de tomatensmaak sterker. De smaak van ‘umami’ is moeilijk uit te leggen, je moet ‘umami’ ervaren!

Voor iedereen die mijn umami ketchup wil ervaren: kom aanstaande zaterdag 15 september naar het volkstuinencomplex van tuinvereniging de Kromme Sloot, Olympiaweg in Alkmaar (routebeschrijving op de site van de Kromme Sloot). Ze organiseren dan hun jaarlijkse productendag (altijd leuk!) en ik zal vanaf 11 uur op mijn tuin zijn. Dan ga ik mijn tuin weer eens lekker bij werken en heb ik ook een aantal proefpotjes met ketchup klaar staan. Ik zoek namelijk Proefpersonen!
Er is natuurlijk ook gelegenheid om een potje te kopen! Mijn tuin bevind zich halverwege het hoofdpad, aan de rechterkant. Ik zal hem voor de gelegenheid wat extra versieren, dan valt ‘ie beter op! Misschien tot zaterdag!






foto: Gabriëlle de Kroon


Geen opmerkingen:

Een reactie posten