dinsdag 4 september 2012

Mooi rood is niet lelijk…


Maar wel minder zoet lees ik op nu.nl. Jaren hebben telers tomaten gekweekt die van onder tot boven mooi rood werden. Dat ziet er nou eenmaal mooi uit in de winkel. Wij eten namelijk ook met de ogen. Laatst was ik bij de groothandel om ingrediënten te kopen voor de ketchup. De potten oranje mayonaise waren voor het verstrijken van de houdbaarheidsdatum tegen bodemprijzen mee naar huis te nemen. In een vlaag van vaderlandsliefde (en met het EK voetbal voor de deur) had Remia oranje mayo gemaakt. Maar dat lusten wij niet. Dat ziet er niet uit als mayonaise. En de broodsnijmachine van onze bakker in het dorp heeft een lichte afwijking. De twee eerste sneeën (of de 2 laatste, net zoals je het maar wilt bekijken) zijn significant dikker dan de andere sneeën. B en T laten die broodjes standaard liggen. Te dik, lijken niet op de bammetjes die ze gewend zijn.
En dus willen wij kennelijk ook egaal rode tomaten. Of tenminste, dat dachten de telers. Maar nu heeft men ontdekt dat het gen wat er voor zorgt dat tomaten er mooi rood uitzien er ook voor zorgt dat ze minder zoet smaken! Wat een narigheid, worden we mooi gestraft voor het feit dat we altijd alleen maar op het uiterlijk afgaan.
Sinds ik bij de kweker de tomaten mag meenemen die de schoonheidstest niet hebben doorstaan, weet ik dat het niet uitmaakt hoe ze er uit zien. Niet mooi, wel lekker is de nieuwe leus! Mooi rood is niet lelijk, maar ik geef de voorkeur aan een goede smaak, hoe het eruit ziet zal mij een biet zijn. Of een tomaat, net wat je wilt.















 foto: Gabriëlle de Kroon

Geen opmerkingen:

Een reactie posten