woensdag 11 juli 2012

Heinz voelt mijn hete adem in de nek


Wat ik nu toch weer zie op FB?! Heinz heeft een nieuwe actie bedacht om zijn ketchup aan de man/vrouw te brengen:
Say it with a bottle
Verras eens iemand met een originele Heinz ketchup fles als cadeautje of bedankje. Of zet hem gewoon lekker zelf op tafel.
Verzin een tekst en maak je eigen unieke fles!
De slide show laat leuke mannen en vrouwen zien die verrast opkijken naar een fles ketchup met een persoonlijke tekst erop: friende voor alteit, betrapt, niet weer opmaken a.u.b., deze is van het huis, eindelijk je eigensleutel, veel kusjes, mamma …

Ik zie het Heinz-marketing-team al bij elkaar komen, het moet eind juni geweest zijn. In het ketchup circuit gonsde het van de geruchten. Er had zich een nieuwe, tot nu toe nog onbekende, ketchup aanbieder gemanifesteerd die wel eens een groot aandeel van de markt zou kunnen gaan opeisen. Men verwachtte stevige concurrentie op gebied van smaak en likeability. Daarop moest actie ondernomen worden.

Een “nu nog lekkerder” of “verbeterd recept” campagne was niet de eerste keuze. Dat zouden de huidige Heinz ketchuppen ongeloofwaardig maken. Persoonlijk word ik altijd een beetje angstig van dit soort boodschappen: waarom nu ineens verbeteren? Heb ik dan tot nu toe bocht gegeten? Maar dat terzijde.
Het Heinz-marketing-team wilde geen argwaan wekken en het moest een snelle actie worden met de inzet van sociale media. Men koos daarom voor “personificeer” actie die via FB uitgezet zou worden. Ze zagen het helemaal voor zich: na de wijnfles met je eigen label van de Hema, nu ook je eigen fles Heinz ketchup met leuke tekst.
De FB was er al, de fotoshoot snel geregeld en voor de voorbeeld teksten hebben de Heinz-marketeers een gezellige middag zitten brainen. Het resultaat mag er zijn!
Nu maar hopen dat hun verkoopcijfers deze zomer een beetje stabiel blijven.

Oh ja, de tekst “friende voor alteit” was geen tikfout van mij, maar een grap van Bart die zijn vriend Art graag plaagt met zijn dyslexie… zelfs op zijn verjaardag. Bart gaf Art een gepersonificeerde fles ketchup.  (http://www.facebook.com/heinznederland). Van je vrienden moet je het maar hebben!

Lieve bloglezers, mijn ketchup is nog steeds hetzelfde, is alléén met BIG TASTE label verkrijgbaar en kost € 4,50. Bestellen kan per mail bigtastenowaste@gmail.com. Levering al binnen enkele dagen, want ik heb voorraad staan!
(foto: Gabriëlle de Kroon)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten