dinsdag 16 september 2014

Een 'leuk' statement maken en 'wat' bewustzijn creëren is niet genoeg!

Mensen die iets langer Bigtaste lezen weten dat ik eerder al mijn ongenoegen heb geuit tegen het jaarlijkse tomaten gooien. In Spanje.

Afgelopen week zag ik tot mijn grote ongenoegen op het journaal dat dit jammere misbruik van eten ook Nederland heeft bereikt. Maar dan als protest. Als protest gooien we tomaten, die volgens de organisator niet meer voor consumptie geschikt zijn, naar elkaar omdat het een leuk is.

Afgelopen zaterdag werd er een vrachtwagen vol tomaten op de Dam gedumpt en na het aftellen konden 1.500 in witte Siemens t-shirts gehulde mensen beginnen aan het betere gooi en smijt werk.
In beeld kwam ook één van de organisatoren om te vertellen dat dit allemaal een protest was. Een protest tegen de boycot van de Russen. Die willen een deel van ons geproduceerde voedsel niet meer afnemen omdat ze boos zijn dat wij boos zijn omdat zij een vliegtuig van ons uit de lucht hebben geschoten.
Ondanks dat tomaten op de “door de Russen te weren producten” lijst staan, raakt de Russische boycot op dit moment vooral paprika en appel kwekers en de zuivel sector.
Maar goed, tomaten gooien is misschien iets prettiger (alhoewel tomatenvocht uiteindelijk best kan prikken op de huid) dan paprika’s of pakken melk.

"Wij willen de gedupeerde telers steunen door aandacht te vragen voor hun situatie en hun tomaten af te nemen voor een goede prijs", zegt mede-organisator Joep Verbunt op NU.NL.
Uit de berichten begrijp ik dat ze de tomaten voor 0,50 ct per kilo van de boeren hebben afgenomen. In totaal dachten ze 10.000 kilo nodig te hebben. Voor € 5.000,- dus een vrachtwagen vol tomaten. In de berichten lees ik dat er zo’n 1.500 bezoekers waren. Die moesten allemaal €15,- betalen om mee te mogen doen. De t-shirts zijn natuurlijk door Siemens gratis ter beschikking gesteld. Opbrengst van een half uur tomaten gooien was dan 1.500 x € 15,- = € 22.500,-. Trekken we daar de tomaten vanaf, hou je € 17.500,- over. Voor dat geld moesten ze de boel “organiseren” en alles netjes opruimen…
Ik denk dat de “vier jonge ondernemers uit Amsterdam” vooral aan zichzelf dachten in plaats van aan alle gedupeerde boeren. "Als we een leuk statement kunnen maken waar mensen plezier aan beleven, boeren toch wat geld voor hun tomaten kunnen krijgen en we wat bewustzijn creëren, dan is ons doel al bereikt."

Een leuk statement maken en wat bewustzijn creëren is niet genoeg!
Iets uit protest vernietigen is zinloos. Er zijn zo veel mooie en creatieve mogelijkheden om je onvrede kenbaar te maken en aandacht te vragen voor de problemen van de Nederlandse boeren. Daar hoef je écht niet lang voor te zoeken. Eerder plaatste het AD al een hele lijst met leuke oplossingen zodat we de boeren konden helpen hun mooie producten niet weg te hoeven gooien, recent plaatste het AD ook de volgende oproep: eet twee tomaten per dag tegen Poetin’s boycot. 
Twee tomaten per dag eten is helemaal geen straf want tomaten zijn super gezond! 
En anders kun je er altijd nog ketchup van maken!

foto van internet




Geen opmerkingen:

Een reactie posten