woensdag 9 januari 2013

Weg met de januari blues!


Een jaar gaat altijd sneller dan ik denk. Plots ben ik weer in januari aangeland! Wat mij betreft  de maand van de grote kater. Ik realiseer me dat de 12 maanden van het vorige jaar voorbij zijn gevlogen en ik ineens al wéér aan een nieuw jaartal moet gaan wennen. 2013, een jaartal waar ik nog helemaal niet aan toe ben, wel potjandorie!
Nu ja, wat is er dan beter je bezig te houden met tomaten, want tomaten zijn goed voor je humeur.
Ik had van mijn laatste bezoek aan de kweker nog een restje tomaten over. Zo’n 4 kilo grote jongens. Die zijn nooit beschadigd, ze zijn alleen te groot, en daarom laat ik ze altijd tot het laatste liggen. Ik heb namelijk gemerkt dat tomaten (mits een beetje koel en donker bewaard) best lang mee kunnen.
Deze grote jongens zijn dus vandaag aan de beurt. In december heb ik Masterchef the Profissionals gevolgd op de BBC en de finalisten mochten koken bij The Fat Duck, het drie sterren restaurant van Heston Blumenthal, winnaar van de titel “Best Restaurant of the World”. Niet de minste dus. 
Wat heeft dat nu met tomaten te maken vraag ik u af? Wel, Heston heeft een zeer interessante “High Class Ketchup aka Tomato Compote” gemaakt die ik graag zelf wil proberen. Een aantal ingrediënten die Heston gebruikt heb ik zelf al eens verwerkt in mijn tomaten kooksels, maar Heston’s combinatie van de ingrediënten is nieuw voor mij. En dat is dan weer niet zo heel gek: de man is top, top, TOP kok en ik niet. Mijn High Class Ketchup staat dus te pruttelen op het vuur en in huis begint het langzaam weer lekker kruidig te ruiken.
Niets beters voor mijn januari blues dan een nieuw recept uitproberen. Uiteraard heb ik het hier en daar een beetje aangepast want Heston maakt nogal veel werk van zijn voorbereidingen: tomaten blancheren, tomaten ontvellen, pitjes verwijderen, tomaten zouten en vocht opvangen en dan aan het eind toch weer alles (behalve de velletjes, die vindt volgens mij niemand écht lekker) in dezelfde pan. Eens kijken waar mijn ‘de kantjes van afgelopen’ variant van Fat-Duck-Heston-Blumenthal’s ketchup toe leidt.
The proof of the pudding, en in dit geval de ketchup, is in the eating!


zo zou Heston's ketchup er uit moeten gaan zien... ik ben benieuwd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten