woensdag 5 december 2012

Spannende dingen...


Zo gebeurt er tijden niet zo veel en zo gaat het weer best snel op het gebied van de Big Taste. 
Ik weet eigenlijk niet goed waar ik moet beginnen…. Nou, eerst het nieuwe avontuur dan maar: het redden van paprika’s. Op weg naar mijn tomatenkweker kom ik altijd langs paprika kassen. Er staan enorm veel kassen in het gebied, dus ook paprika kassen. In één van onze zondagskrantjes had ik een tijdje geleden een advertentie van deze paprikakweker gezien: ze organiseren rondleidingen en hebben elke zaterdag ochtend GroentenKasza. Door directe verkoop van groenten uit de omringende kassen hoopt men publiek meer bij deze manier van groeten telen te betrekken.
Mij leek het leuk als daar ook mijn ketchup verkocht kon worden, het wordt immers gemaakt van de tomaten van drie kassen verder op. En dat vond Petra Barendse, de dame die de rondleidingen verzorgt en de GroentenKasza heeft opgezet, eigenlijk ook! Gewapend met een pot ketchup ben ik vorige week op bezoek geweest. 
Kletsen, proeven, kassen kijken en toen de vraag van Petra: “zou je ook iets met afval paprika’s kunnen?”. 
Ja, waarom niet?! Het moet gek lopen willen er geen leuke recepten voor paprika’s in potje te vinden zijn. En voor ik het wist had ik twee vuilniszakken vol met oranje paprika’s ‘die niet helemaal goed’ waren te pakken.
Thuis gekomen ben ik in mijn kookboeken gedoken en vond een Pittige Paprika Gelei! Briljant! Wat extra kruiden gekocht en koken maar. En daar had ik 12 potjes Paprika Gelei. Prachtig licht oranje van kleur, met sliertjes rode peper er door. Ik zoek nog naar meer recepten, maar het antwoord op de vraag: kun je ook iets met paprika’s? kan ik nu in ieder geval bevestigend beantwoorden.
Die paprika gelei kwam ook heel goed uit. Want het volgende spannende nieuws is dat ik op 22 december een kraam heb gehuurd op de Sunday Market op het Amsterdamse Westergas terrein. Enorm leuk, maar ineens dacht ik dat een kraam met louter en alleen ketchup (hoe lekker ook) misschien wel een beetje saai zou zijn. Paprika gelei zou een welkome aanvulling op het assortiment zijn. En toen sloeg mijn fantasie op hol. Chutneys, sauzen, pickles en nog meer ketchup! Gister ben ik dus voor een nieuwe lading tomaten naar de kweker gegaan en inmiddels staat er een pan groene tomaten chutney te koken (het ruikt zuur in huis…).
Gister ook al een tomaten pickle gemaakt en morgen een aantal potten traditionele tomaten pasta saus. Weliswaar in kleine oplage (dus als je geïnteresseerd bent, moet je er zaterdag de 22ste snel bij zijn!) maar het is zo leuk om nieuwe dingen te koken en die straks allemaal aan te bieden. Ik heb er enorm veel zin in!


Paprika kassen van Kwekerij Barendse d.c.










foto: Gabriëlle de Kroon

Geen opmerkingen:

Een reactie posten