woensdag 10 oktober 2012

Dag van de duurzaamheid


Vandaag heb ik weer een aantal kilo’s geredde tomaten tot ketchup verwerkt. Daarmee probeer ik mijn kleine steentje bij te dragen aan het verminderen van de hoeveelheid afval die ontstaat bij de productie van vers voedsel. En zo probeer ik ook een beetje duurzaam bezig te zijn, niet alleen vandaag, op de dag van de duurzaamheid, maar alle dagen van het jaar.
Of mijn ketchup ook echt duurzaam mag heten vraag ik me een beetje af. Als ik de officiële definitie van duurzaamheid bekijk is wat ik doe misschien niet duurzaam genoeg. Maar ik ga wel slim om met voedsel en probeer mensen wat bewuster te maken van het feit dat we met z’n allen zo ontiegelijk veel goed spul weg kieperen.
Zo heb ik vandaag ook weer eens heel kritisch mijn koelkast bestudeerd, en wat zag ik? Potjes in mijn koelkast, heel veel potjes in mijn koelkast. En niet zelden met nog een klein laagje ‘spul’ er in. Te veel om weg te gooien, te weinig om te gebruiken. Eigenlijk moet je een nieuwe pot spul aanschaffen, maar je hebt het nog even niet nodig op dit moment, dus waarom zou je….
Stel, ik kan het me bijna niet voorstellen, maar je hebt een klein restje BIG TASTE ketchup over. Wat te doen? Van mijn zus uit Zwitserland kreeg ik dit belachelijk makkelijke recept voor zelfgemaakte salsa.

Men neme:
1 blik gehakte tomaten of een zelfde hoeveelheid (meestal zo’n 350 gr) verse, ontvelde en stukjes gehakte tomaten
1 klein ui, fijn gehakt
3 fijngehakte knoflooktenen
4 fijn gesneden Jalapenos
klein stukje chili peper in dunne reepjes gesneden
2 eetlepels olie
2 eetlepels BIGTASTE ketchup
1/2 tl. zout
en eventueel wat peper extra als je dat nodig vindt

Alles lekker door elkaar mengen en als het te grof is nog even kort in de keukenmachine kleiner hakken. Of met zo’n leuk Moulinex apparaatje! Die zag ik in één van mijn kookbladen staan en werd er meteen heel hebberig van! Het hele goedje een half uur in de koelkast laten staan voor een optimale smaak en dan happen maar!
Dank Roos! 
En verder: smakelijke Dag van de Duurzaamheid vandaag!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten